သစ္ခက္သံလြင္၊ ထြန္းဝငး္ၿငိမ္း ၏ ဘာလဲဟဲ့ ေပၚသစ္

ဘာလဲဟဲ့ ေပၚသစ္
ထြန္းဝင္းၿငိမ္း

 ျပည္သူ႔ဘက္ေတာ္သား

ဆရာဦးဝင္းတင္(၁၉၃၀ - ၂၀၁၄) ကြယ္လြန္ခဲ့သည္မွာ ၃ ႏွစ္ျပည့္ၿပီျဖစ္သည္။ ဆရာ့ဘဝသည္ သတင္းစာ ဆရာ၊ ပန္းခ်ီအႏုပညာေဝဖန္ေရးသမား၊ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသား၊ ျပည္သူ႔ဘက္ကရပ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးသမား စသျဖင့္ က်င္လည္ခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအသစ္ ေရးဆြဲေရးကုိ ကြယ္လြန္သည္အထိ တစုိက္မတ္မတ္ရပ္ခံ ကုိင္စြဲခဲ့သည္။ ဆရာသည္ ႏုိင္ငံေရးသမားတဦးအေနျဖင့္ သံမဏိစိတ္ဓါတ္ႏွင့္လူ ျဖစ္သလုိ ယဥ္ေက်းမႈအႏုပညာရပ္မ်ားတြင္ အလြန္သိမ္ေမြ႔စြာ ခံစားသုံးသပ္ႏုိင္သူတဦးျဖစ္ေၾကာင္း ေပၚသစ္လက္ရာမ်ားတြင္ ေတြ႔ရေပသည္။

ဟံသာဝတီမွ စေနစာေပ၀ုိင္း

ဆရာဦးဝင္းတင္သည္ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ထိ မႏၱေလး ၿမိဳ႕ထုတ္ ဟံသာဝတီ သတင္းစာ အယ္ဒီတာ ခ်ဳပ္အျဖစ္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ ခဲ့သည္။ ထုိကာအတြင္း အေနာက္ဥေရာပႏွင့္ အေရွ႕အာရွ ႏုိင္ငံေပါင္း ၂ဝ ခန္႔သို႔သတင္းစာဆရာတေယာက္အျဖစ္ ေလ့လာေရးခရီး သြားေရာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္တြင္ “ေျခတြင္ စကား လက္ျဖားကဗ်ာ မ်က္ႏွာဇာတ္လမ္း” ဆုိသည့္အမည္ျဖင့္ စာအုပ္ထုတ္ခဲ့သည္။ 
ဆရာသည္ သတင္းစာဆရာဘဝကိုသာ ျမတ္ႏိုးၿပီး ရာထူးဂုဏ္ရွိန္မ်ားကို တတ္မက္ခဲ့သူမဟုတ္ပါ။ ဟံသာဝတီသတင္းစာမွာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္လုပ္ကိုင္ေနစဥ္က ဦးဝင္းတင္ကို မဆလ အစုိးက ျပန္ၾကားေရး ဌာနမွာ ဒုတိယဝန္ႀကီးေပးမည္ဟု ကမ္းလွမ္းခဲ့ေသာ္လည္း၊ ဆရာသည္ ထို ကမ္းလွမ္းခ်က္ကို လက္မခံ ခဲ့ေပ။
၁၉၆၈ ကေန ၁၉၇၂ အထိ အထက္ဗမာႏိုင္ငံ စာေရးဆရာအသင္း စာဆုိေတာ္ေန႔ စာတမ္းဖတ္ပြဲမ်ားတြင္ လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာတို႔ႏွင့္အတူ ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ မႏၱလးတြင္ ဟံသာဝတီ သတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္အျဖစ္ တာဝန္ယူရင္းပင္ ရန္ကုန္သိ႔ုဆင္းကာ သတင္းစာသင္တန္းမ်ားလည္း ပို႔ခ်ေပးခဲ့သည္။ သတင္းစာသမိုင္းျပဳစုရန္ကိုလည္း ဦးထင္ႀကီး၊ လူထုဦးလွ၊ ေ႐ႊဥေဒါင္းတုိ႔ႏွင့္အတူ အထူးအားထုတ္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
၁၉၇၇ – ၇၈ ခုတြင္ ျမန္မာစာေပလႈပ္ရွားမႈ၌ အေရးပါေသာ မႏၱေလးၿမိဳ႕မွ ဟံသာဝတီ စေနစာေပဝုိင္းကုိ ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့ၿပီး စာတမ္းဖတ္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ေပးခဲ့သည္။ ထုိစာတမ္းမ်ားကို စာအုပ္အျဖစ္လည္း ႐ိုက္ႏွိပ္ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္တြင္ ဦးဝင္းတင္ဦးေဆာင္က်င္းပေသာ စေနစာေပဝိုင္းမွာ မဆလတပါတီ လမ္းစဥ္ကိုေဝဖန္သည့္ စာတမ္းတေစာင္ တင္သြင္းဖတ္ၾကားခဲ့သည္။ ထိုျဖစ္ရပ္၏ရလဒ္အျဖစ္ အာဏာပိုင္ မ်ားက ဟံသာဝတီသတင္းစာကုိပိတ္ပစ္လုိက္ကာ ဦးဝင္းတင္ကုိလည္း ရာထူးမွထုတ္ပယ္ခဲ့သည္။

ေလးစားခ်စ္ခင္သူေတြ ေမွ်ာ္လင့္
၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလက နအဖ ေထာက္လွမ္းေရးမွ မွားယြင္းဖမ္းဆီးထားေသာ အက်ဥ္းသားမ်ားကို ျပန္လည္လႊတ္ေပးစဥ္က ဆရာဦးဝင္းတင္လည္း ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာႏိုးျဖင့္ သူ႔ကိုေလးစား ခ်စ္ခင္ သူမ်ားက ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့သည္။ ထုိအေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး စာေပအသိုင္းအဝိုင္းႏွင့္ လူထုက ေလးစား ခ်စ္ခင္သည့္ သတင္းစာဆရာမႀကီးလည္းျဖစ္၊ စာေရးဆရာမႀကီးလည္းျဖစ္သည့္ လူထုေဒၚအမာ ေျပာျပခဲ့သည္မွာ၊
“အေမကေလ ကိုဝင္းတင္လဲ လြတ္လာတယ္ ၾကားေတာ့ ဝမ္းသာၿပီး ေမွ်ာ္ေနတာေပါ့။ ေနာက္ေတာ့ မပါဘူးဆုိေတာ့လဲ အရင္ကတည္းက တြက္ထားၿပီးသားပဲလို႔ေအာက္ေမ့ၿပီး ေနလုိက္တာပါပဲ။ ေနာက္တာ့ ဒုဝန္ႀကီးကိုယ္တုိင္က လႊတ္ေပးမယ့္လူေတြရဲ႕စာရင္းထဲမွာ ဦးဝင္းတင္ပါတယ္လို႔ေျပာေတာ့လဲ ျပန္ၿပီး ေမွ်ာ္ေနမိတာေပါ့ကြယ္။ ဟုတ္တယ္မို႔လား။ ဒုဝန္ႀကီးကိုယ္တိုင္က ေျပာေနတာကိုး။ ေနာက္ဆံုး က်ေတာ့လဲ လြတ္မလာဘူး။ အေမ့စိတ္ထဲ ၂ ရက္ေလာက္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္သြားတယ္။ စားလို႔လဲ မေကာင္း အိပ္လို႔ လဲမေကာင္းနဲ႔ အေတာ္ေနမေကာင္း ျဖစ္သြားရတယ္။”

၂၀၁၃ ေအာက္တိုုဘာလ၊ မိုုးမခႏွင့္ ေနာက္ဆုုံးအင္တာဗ်ဴးတြင္ လက္ရွိႏိုုင္ငံေရးလမ္းခရီးသည္ အာဏာရွင္ စနစ္၏လမ္းခုုလတ္မဟုုတ္ေၾကာင္း၊ ဒီမိုုကေရစီႏွင့္တိုုင္းျပည္လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ လမ္းခြဲအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၎၏အျမင္ကိုု ျပတ္ျပတ္ သားသား ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ဆရာသည္ ႏုိင္ငံေရး ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ထုိသုိ႔ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းျမင္ၿပီးရပ္တည္ခဲ့သလုိ အႏုပညာတြင္လည္း သိမ္ေမြ႔စြာ ခ်ည္းကပ္ တင္ျပတတ္ပုံကုိ ေပၚသစ္ဘဝတြင္ ေတြ႔ရေပသည္။


 အလွရွာေတာ္ပုံ

ဆရာ ဦးဝင္းတင္သည္ စာေပ၊ ပန္းခ်ီ၊ သဘင္၊ ဂီတ စသည္တုိ႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေဆာင္းပါး၊ စာတမ္းႏွင့္ ေဝဖန္ အကဲျဖတ္ ခ်က္မ်ားကုိ ‘ေပၚသစ္’ အမည္ျဖင့္ ေရးသားခဲ့သည္။ ပန္းခ်ီသမုိင္းႏွင့္ ပန္းခ်ီေဝဖန္ေရး ေဆာင္းပါးမ်ား စုစည္းထုတ္ေဝသည့္ “အလွရွာေတာ္ပုံ” စာအုပ္ကို ေရးသားခဲ့သည္။ ထုိစာအုပ္အမည္ေပးပုံမွာ ျမန္မာစာေပ၌ထင္ရွားေသာ စာဆုိေတာ္ဦးေၾကာ့၏ စုံနံသာၿမိဳင္မွ “ရွာပုံေတာ္” ဟူေသာ ေဝါဟာရကုိမယူဘဲ “ရွာေတာ္ပုံ” ဟု သုံးႏႈန္းထားသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္သုံးႏႈန္းထားရေၾကာင္းကုိ ဆရာက “ စင္စစ္မ်က္ေမွာက္ ကာလတြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေဖြရွာရ မည့္ အလွသစၥာသည္ အပူလုံးႂကြ ယူၾကံဳးမရျဖင့္ ငုိႀကီးခ်က္မျဖစ္ရမည့္ လင္ေပ်ာက္မဟုတ္ပါ။ ျပည္သူတုိ႔ဘက္မွ ရပ္တည္ဆင္ႏႊဲရမည့္တုိက္ပြဲျဖစ္ပါသည္။ အေရးေတာ္ပုံ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရွာပုံေတာ္မဟုတ္ပါ။ အေရးေတာ္သေဘာႏြယ္ေသာ ရွာေတာ္ပုံ ျဖစ္ပါသည္။ ” ဟု ရွင္းျပသည္ကုိ ေတြ႔ရ သည္။

ယဥ္ေက်းမႈအင္အားစု

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာဆုိ၊ ကဗ်ာဆရာ၊ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ အႏုပညာသေဘာတရား၊ ဒႆနပညာရွင္ျဖစ္ေသာ ဆရာ ဒဂုန္တာရာက ေပၚသစ္၏ “အလွ ရွာေတာ္ပုံ” စာအုပ္အမွာတြင္ “အႏုပညာႏွင့္ပတ္သက္ေသာ သေဘာ တရားေရးရာ စာအုပ္မ်ား က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံ၌ ရွားပါးလွသည္။ အႏုပညာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ေက်ာင္းမ်ားပင္ လွ်င္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ဖြင့္လွစ္သည္မွာ သိပ္မၾကာေသးေပ။ လြတ္လပ္ေသာႏုိင္ငံတႏုိင္ငံ၏ ၾကန္အင္မွာ အမ်ဳိးသားအင္အားမ်ား စြမ္းသန္ႏုိင္ေရးျဖစ္ေပသည္။ အမ်ဳိးသားအင္အားမ်ားလြတ္လပ္စြာ စြမ္းသန္ႏုိင္ေသာ အေျခအေနရွိျခင္းကုိ အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္ေရး၏ အႏွစ္သာရအျဖစ္ မွတ္ယူရေပမည္။ အမ်ဳိးသားအင္အားရပ္ထဲ၌ ယဥ္ေက်းမႈအင္အားစုသည္လည္း ပါဝင္ေပသည္။” ဟု ဆုိသည္။
ဆက္လက္ၿပီး “အမ်ဳိးသားအင္အားကုိထူေထာင္ၾကရာ ၌ ျပည္သူ႔ ဘက္မွလည္း တေယာက္တလက္ ပါ၀င္ၾကရေပမည္။ ယခုေပၚသစ္၏စာအုပ္သည္ ယဥ္ေက်းမႈစြမ္းအားစုကုိ ထူေထာင္ရာ၌ အားထုတ္မႈ တခုျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္မိေပသည္။” ဟုေရးသည္။ စာအုပ္အမွာ၏ နိဂုံးတြင္ ဆရာတာရာက ေပၚသစ္၏ အလွရွာေတာ္ပုံကုိ အႏုပညာႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးအရ ဤကဲ့သုိ႔ အကဲျဖတ္ျပသည္။ “ယခုေပၚသစ္၏ အလွ ရွာေတာ္ပုၤစာအုပ္သည္ ယေန႔ပန္းခ်ီ အႏုပညာျပႆနာမ်ားကုိ ၾကည့္ျမင္ရာ၌ အေထာက္အကူျပဳေသာ ပညာေရးစာအုပ္ျဖစ္ေပသည္။ အႏုပညာသေဘာတရားေရးရာႏွင့္ ကမၻာ့ပန္းခ်ီရာဇဝင္ကုိ ေနာက္ခံထားကာ ျမန္မာပန္းခ်ီရာဇ၀င္ခ်ဳပ္ႏွင့္ ယေန႔ပန္းခ်ီပညာ ျပႆနာမ်ားကုိ ျပည့္စုံစြာေဖၚျပထားေပရာ ပန္းခ်ီအႏုပညာ အကဲျဖတ္သူမ်ား၏ လက္စြဲျဖစ္သင့္ေပသည္။ ယဥ္ေက်းမႈအင္အား ျဖည့္တင္းေရး၌ ျပည္သူ႔ဘက္မွ အား တအား ျဖစ္ေပသတည္း။” ဟု တင္ျပခဲ့သည္ကုိေတြ႔ရေပသည္။


ခင္ေမာင္ရင္ႏွင့္ ေပၚသစ္

၂၈၊ ၁၁၊ ၂၀၁၁ ေန႔က ေရေက်ာ္လမ္းႏွင့္ သံလမ္းေထာင့္ရွိ ဝင္အမ္ဘီေအဖက္အျခမ္း ပထမထပ္တြင္ Culture Bridge Gallery ဖြင့္ပြဲသုိ႔ ဆရာေရာက္လာခဲ့သည္။ ဆရာဦးခင္ေမာင္ရင္၏ တကုိယ္ေတာ္ ပန္းခ်ီျပပြဲျပသထားသည္။ ထုိေန႔က ျပခန္းတြင္ စႏၵယားဦးသိမ္းေမာင္၊ ေမာင္ ညဳိ၀င္း၊ ေအာင္မင္း၊ စုိးဝင္းၿငိမ္း၊ ဘေဌးၾကည္ စေသာပန္းခ်ီဆရာမ်ား ဆရာ့ကုိေစာင့္ေနၾကသည္။ ဆရာေရာက္လာၿပီး ထုိသူတုိ႔ ႏွင့္အတူ စကား၀ုိင္းဖြဲ႔သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ျပခန္းပုိင္ရွင္ ရန္ေနာင္ဦးက ျပပြဲကုိ လွည့္ပတ္ျပသသည္။ ဆရာက ဦးခင္ေမာင္ရင္၏ ပန္းခ်ီကားမ်ားကုိ တခ်ပ္ခ်င္းအေသးစိတ္ၾကည့္ရႈသည္။ မွတ္စုစာအုပ္တြင္ ေရးမွတ္သည္။ ပန္းခ်ီျပခန္း၏ ျပပြဲမွတ္တမ္းစာအုပ္တြင္ ဦးခင္ေမာင္ရင္၏ပန္းခ်ီ ကားမ်ားထဲမွ Nude ပန္းခ်ီကားမ်ားအေပၚ မွတ္ခ်က္ျပဳသြားေသာ ေပၚသစ္၏ပန္းခ်ီေဝဖန္ေရးသုံးသပ္ခ်က္မ်ားကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ေတြ႕ရေပသည္။
“ခင္ေမာင္ရင္တုိ႔၊ ေပၚဦးသက္တုိ႔ ဝင္းေဖတုိ႔ကုိ ကၽြန္ေတာ္သိခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္းၾကာလွၿပီ။ ခန္႔မွန္းဖုိ႔ေတာင္ မတတ္ႏုိင္ေအာင္ပဲ။ ခင္ေမာင္ရင္ လက္ရာမ်ားစြာကုိ ျမင္ေတြ႔ခံစားခဲ့ရတာလည္း မနည္းမေနာပါပဲ။ ဒီျပပြဲမွာ ႀကိဳက္တဲ့လက္ရာေတြကေတာ့ လူပုံတူေတြပါပဲ။ ခင္ေမာင္ရင္ရဲ႕ခင္ေမာင္ရင္ပုံတူေတြအပါအဝင္ေပါ့။ ပုံတူအမ်ားစု (အားလုံးလုိလုိ)က ကုိယ္သိတဲ့လူေတြဆုိေတာ့ ပုံတူရွင္ေတြရဲ႕ပုံတူပုံရိပ္ေတြဟာ အႏုပညာ ရွင္ရဲ႕ အႏုပညာအဖုံးအကြယ္ အပိတ္အဆုိ႔ေအာက္မွာ အယုိင္အရြဲ႕၊ အေကြ႔အလိန္ေတြေအာက္မွာ ေပ်ာက္ကြယ္မသြားတဲ့အျပင္ ပုိလုိ႔ေတာင္ ပီျပင္ၾကည္လင္ၿပီး လွပလာပါေတာ့တယ္။ ေရွးျမန္မာမိန္းမသားေတြရဲ႕အႏြဲ႔ဟန္ကုိ ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕အရြဲ႕ဉာဏ္နဲ႔ ေပါင္းစပ္ေရးဖြဲ႕ခ်က္ေတြကုိ ျမင္ရေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္သုံးဆယ္ေလာက္က ဒီလုိပုံေတြ ခင္ေမာင္ရင္ ေရးဆြဲခဲ့တာ အမွတ္ရတယ္။”

“က်ေနာ္ၾသဘာေပးလုိက္ခ်င္တာကေတာ့ Nude ပုံေတြပါပဲ။ ျမန္မာပန္းခ်ီဆရာေတြ Nude ပုံေရးၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နည္းတယ္။ ဦးေငြကုိင္ ေရးတဲ့ Nude ပုံတပုံကုိမွတ္မိတယ္။ ႏွစ္ေျခာက္ဆယ္ေလာက္ကပါ။ ပန္းခ်ီဆရာနန္းေဝေရးဆြဲခဲ့တဲ Nude ပုံတပုံ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၈၉ တုန္းက ကြ်န္ေတာ့္အိမ္ “ေဝသာလီျပည္ ဘီလူးဝင္ေမႊ” သလုိျဖစ္ခဲ့ရလုိ႔ ပုံလည္း ဘယ္ေရာက္လုိ႔ ဘယ္ေပါက္တယ္ မသိေတာ့ပါ။ Nude ပုံေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေျပာခ်င္တာက ျမန္မာေတြက Nude ပုံကုိ မ်က္စိရုိင္းတယ္။ ပန္းခ်ီဆရာက ပန္းခ်ီဆြဲျပန္ေတာ့လည္း ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ မ်က္စိက “ရုိင္း”ေနျပန္ေရာ။ ျမန္မာ Nude တုိင္းလုိလုိက မိန္းမမ်ား ရဲ႕ “သားစိမ္းငါးစိမ္း” ျဖစ္ေနျပန္တယ္။ ျမန္မာေတြ ျမန္မာ Nude ပုံေတြကုိ မ်က္စိမရုိင္းပဲ ဘယ္ေနပါ့မလဲ။ ခင္ေမာင္ရင္ရဲ႕ ဒီပြဲက Nude ေတြက တယ္နိပ္သဗ်ာ။ ဘယ္အဂၤါအစိတ္အပုိင္းမွ ဟင္းလင္းမျပဘူး။ ဘယ္အသားမွ “အစိမ္းတုိက္” မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္မ်က္ႏွာမွ “ခါးတကယ္ မတုိ႔ခင္က ယားတယ္ အကုိ႔” မဟုတ္ဘူး။ ခင္ေမာင္ရင္ စိတ္အျမင္ေကာင္း ပါေပတယ္။ ခင္ေမာင္ရင္ လက္ရာေကာင္းပါေပတယ္။ ေပၚသစ္ဆုိၿပီး လက္မွတ္ထုိးထား သည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။

ထြန္းဝင္းၿငိမ္း
၂၀၊ ၄၊ ၂၀၁၇

Comments