သစ္ခက္သံလြင္ ကဗ်ာခံစားမႈရသေဆာင္းပါး။ ၿငိမ္းေ၀(ကဗ်ာ ့အိုးေ၀၏ ကဗ်ာနဲ႔ျပန္ျမင္ရတဲ့ အို ျမတ္ေသာမိခင္ (၁၉၇၀)



ကဗ်ာနဲ႔ျပန္ျမင္ရတဲ့ အို ျမတ္ေသာမိခင္ (၁၉၇၀)

ၿငိ္မ္းေ၀(ကဗ်ာ ့အုိးေ၀)



www.pinterest.com

ထိုစဥ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔စကား၀ိုင္းတြင္ “မိႈင္း” မွသည္ “လိႈင္းျပာ” အထိ၊ “ေဇာ္ဂ်ီ” မွသည္ ေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား)အထိ၊ ကဗ်ာဆိုင္းသံ ညံခဲ့ၾက၏။ ကဗ်ာသိုင္းကို ကခဲ့ၾက၏။ ကဗ်ာမီးေပါက္ ေဖာက္ခဲ့ၾက၏။ တခ်ဳိ႕ ေလွဦးမွာ ထိုင္။ တခ်ဳိ႕ ေလွၿမီးမွာထိုင္။ တခ်ဳိ႕ေလွေပၚကခုန္ခ်။ တခ်ဳိ႕ ေလွေပၚတက္။ လိႈင္းထန္ ေရဆန္ခရီး။
က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ၁၉၇၀။

 (က)
 ကမၻာေက်ာ္ တိုက္တန္းနစ္လို
သကၠရာဇ္သေဘၤာႀကီး ေမွာက္စဥ္ကေပါ့
သြားခ်င္တဲ့ ကမ္းဦးကေ၀း
ေလာကဓံရဲ႕ ျပက္ရယ္သံၾကား
မာယာေရဆန္ ဆင္ဖိုနီတီးခတ္
ျဖတ္သန္းျခင္းအႏုပညာ
ျမန္မာကဗ်ာႏွင္းဆီေတြ
မီးအဏၰ၀ါေဗြကို အနမ္းနဲ႔
အလြမ္းရာဇ၀င္ႀကီး တေျမ့ေျမ့ေငးေအာင္
ခ်စ္ေမတၱာနဲ႔ လႊမ္းလို႔
၁၉၇၀ မွာ တဖြဲဖြဲ လွမ္းခဲ့ၾကတယ္။

(ကိုခါး - ကြမ္းျခံကုန္းရဲ႕ မိုးေ၀လမ္းဆံု ကဗ်ာမွ)

ရင္ေဘာင္တန္းၿပီး ထိုင္ေနၾကသည့္ လူေလးေယာက္၏ အေလးခ်ိန္ကို ခေနာ္ခနဲ႔ သံဇကာကြက္ တံတားေလးမွာ မခ်ိမဆန္႔ေတာင့္ခံထားရ၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တံတားေအာက္တြင္ ေျခတြဲေလာင္း ခ်ကာ တန္းစီၿပီး ထိုင္၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေနာက္တြင္ ပင္လံုးကၽြတ္ပြင့္ေနသည့္ ပိေတာက္ပင္ႀကီးရိွ၏။
ပိေတာက္ပန္းမ်ားမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ေခါင္းေပၚတြင္ေ၀လ်က္။ ပိေတာက္ပြင့္တခ်ဳိ႕မွာ ေျမေပၚတြင္ ေႂကြလ်က္။

အိမ္ေရွ႕လမ္းမ၏ အျမင့္ႏွင့္အညီ ထိုးထားသည့္ သံဇကာကြက္တံတားေလးက ကၽြန္ေတာ့့္အိမ္ သို႔မဟုတ္ တဲကေလး၏ ၀င္ေပါက္ထိပ္တြင္ ဦးတိုက္ၿပီးရပ္၏။ ရင္ဆို႔ မရိွတရိွ အျမင့္ သံဇကာကြက္ တံတားေလး၏ေအာက္တြင္ ေရခမ္းေျခာက္ေနသည့္ ပတ္ၾကားအက္ေျမျပင္ရိွ၏။ ကၽြန္ေတာ့္အိမ္ၿခံ၀န္းကေလးမွာ မိုးတြင္းတြင္ေရျမဳပ္္ၿပီး ေႏြတြင္ ေရမ်ားခမ္းေျခာက္သြား၏။ အိမ္မမည္ေသာ တဲသာသာ ကၽြန္ေတာ္ေနထိုင္ရာ အိမ္ေဂဟာသို႔ ကဗ်ာဆရာသံုးဦး လာလည္ၾက၏။ ကဗ်ာဆရာမ ေအးေအးသန္း၊ ကဗ်ာဆရာ ေအာင္ဇင္မင္း( ထိုစဥ္က ေအးေအးသန္းႏွင့္ ေအာင္ဇင္မင္း မွာ သမီးရီးစားဘ၀)၊ ကဗ်ာဆရာ ကိုခါး (ကြမ္းၿခံကုန္း) တို႔ ျဖစ္ၾက၏။ ၁၉၇၃ - ခု၊ ဗိုလ္မ်ဳိးျမင့္ရပ္ကြက္၊ ပဲခူး။
ကိုေအာင္ဇင္မင္းက ဒီလိုေျပာခဲ့တာေလး သတိရေနမိ။

“ကိုၿငိမ္းတို႔ထုတ္တဲ့ ဆီးပြင့္ကဗ်ာစာအုပ္က လက္က်န္မရိွေတာ့ဘူးလား”
“ရိွေတာ့ ရိွပါေသးတယ္၊ ဆယ္အုပ္ေလာက္ေတာ့ ရိွပါေသးတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ခင္ဗ်ားမွာ မရိွလို႔လား”
“ဟုတ္တယ္၊ သူမ်ာကိုငွားလုိက္တာ ေပ်ာက္သြားတယ္၊ ဆီးပြင့္ၿပီးရင္ ေနာက္ထပ္ထုတ္ဖို႔ ရိွေသးလား”
“ရိွတယ္၊ ဒီေရ... လို႔ အမည္ေပးထားတယ္”

ထိုေန႔က သူတို႔ႏွင့္ကၽြန္ေတာ္ လက္ေရးျဖင့္ ဖေယာင္းပံုႏွိပ္ကဗ်ာစာအုပ္ကေလးမ်ားအေၾကာင္း စကား ေျပာျဖစ္ခဲ့၏။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပဲခူးက ကဗ်ာေရးသူမ်ား စုစည္းထုတ္ေ၀သည့္ ႏိုင္ငံတကာ ကဗ်ာဘာသာျပန္ စာအုပ္မ်ား၊ ပ်ဥ္းမနားက “ေတာင္ညိဳခင္တန္း” ၊ ရန္ကုန္က “ေႏြဦးသစ္မွာေပၚတဲ့ ပြင့္သစ္” ၊ “မတ္လအရိပ္” ၊ “မိုးရိပ္ေလရိပ္” ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားအေၾကာင္း တေနကုန္စကား၀ိုင္းဖြဲ႔ခဲ့ၾက၏။ မိုးေ၀မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေပၚက အတတ္ပညာကိစၥ၊ ပ်ံႏွံ႔ေရးနဲ႔ ျမႇင့္တင္ေရးကိစၥ၊ ရဲရဲေတြး ရဲရဲေရးၾက။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျငင္းခုန္ခဲ့ၾက၏။


ပိေတာက္ပြင့္မ်ားမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေခါင္းေပၚတြင္ ေ၀လ်က္ ...။ ေျမျပင္ေပၚတြင္ ေႂကြလ်က္ ...။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ (၃၀)။


(ခ)

လြမ္းလ်ေၾကရီ သကၠရာဇ္ဆီ
ရင္အံုေပၚ ေႂကြခေရာင္အို
ေနညိဳခ်ိန္ ေက်ာက္ေတာင္လိႈင္း႐ိုက္ခြဲ
ကဗ်ာမုန္တိုင္းထဲက
ဇာတ္ေကာင္ႀကီးေရ
“ေခတ္ကိုလွန္ေျပာင္း ခရီးေၾကာင္းဟာ
ေစာင္းသံလိုေတာ့ မခ်ဳိဘူးအၾကည္ေတာ္” တဲ့
သင္ ဆြတ္ဆြတ္ေၾကေၾက
၁၉၇၁ - ခုႏွစ္ေလ။


(ကိုခါး - ကြမ္းျခံကုန္းရဲ႕ မိုးေ၀လမ္းဆံု ကဗ်ာမွ)


“ ဒါ ... မံုရြာေအာင္ရွင္ပဲ”

ကိုစန္းေမာင္ရဲ႕ ေနာက္ကရပ္ေနတဲ့ သူ႔ကို ကၽြန္ေတာ္ၾကည့္သည္။ အရပ္ မနိမ့္မျမင့္။ အသား မျဖဴမညိဳ။ ခႏၶာကိုယ္ပါးပါး။ ပါးေပၚက မွဲ႔တလံုး။ ၁၉၇၀ ...။ ပဲခူး။
“အရင္က ... ပဲခူးကို လာဖူးေသးလား”
“မလာဖူးေသးဘူးဗ်၊ ခုမွ ခင္ဗ်ားတို႔ရိွလို႔ လာလည္တာပါ”


ကိုစန္းေမာင္၊ ကၽြန္ေတာ္၊ မံုရြာေအာင္ရွင္တို႔ “ေႏြဦးသစ္မွာ ေပၚတဲ့ ပြင့္သစ္” လက္ေရးဖေယာင္း ပံုႏွိပ္ကဗ်ာစာအုပ္အေၾကာင္း စကားေျပာၾကသည္။ ယင္းစာအုပ္ကေလး ကို မံုရြာေအာင္ရွင္က ကညစ္တံျဖင့္ ကိုယ္တိုင္ေရးခဲ့၏။ ဗမာျပည္ တနံတလ်ားက ကဗ်ာဆရာလူငယ္မ်ား။ သည္စာအုပ္မွာ “စာေပဆည္းဆာ” လႈပ္ရွားမႈရဲ႕ ပထမဆံုး စိုက္ထူသည့္မွတ္တိုင္။ စာအုပ္၏အမည္ကို ဆရာ ဒဂုန္တာရာက အမည္ေ႐ြးေပးခဲ့။
ဒီတုန္းက “စာေပဆည္းဆာ” ကို ႏိုင္ငံေက်ာ္စာေရးဆရာ “ႏိုင္၀င္းေဆြ” ရဲ႕ ေတာင္ဥကၠလာပ ႏွင္းဆီၿခံ ကေလးထဲတြင္ ေမြးဖြားခဲ့ၾက။ မိုးေ၀မဂၢဇင္းၿခံထြက္ ကဗ်ာေရးသူလူငယ္ (၄၀) ေက်ာ္။ ထိုစဥ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လက္ခေမာင္းခတ္သံမ်ား တေျဖာင္းေျဖာင္းညံ။ သူရဲေကာင္းမ်ား တဦးၿပီးတဦး ေရွ႕ထြက္ ရပ္ၾက။ တခ်ဳိ႕ေႂကြ၊ တခ်ဳိ႕ေ၀၊ တခ်ဳိ႕ေတြ ...။


(ဂ)

“ရန္ကုန္က ေနနဲ႔
ပ်ဥ္းမနားက ေနဟာ
ပူတာခ်င္း အတူတူပါ” တဲ့
စိမ္းျမညိဳပုတ္
ေတာအုပ္ႀကီးထဲမွာ
ေမာင္သင္းခိုင္က
“အာဖရိက ဗံုသံ” ကို
လိုက္လို႔ရွာ ...။

(ကိုခါး - ကြမ္းျခံကုန္းရဲ ့မိုးေ၀လမ္းဆံု ကဗ်ာမွ)


“ၿငိမ္းေ၀ေရ ...ဗိုလ္ႀကီးေရာက္ေနတယ္၊ ျမင္းျဖဴကိုသာခ်ီတက္ခဲ့”


ျမင္းျဖဴလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကိုေရာက္ေတာ့ ၀ိုင္းထဲမွာ လူစံုေနၿပီ။ မင္းခိုင္ဦး၊ ကိုခါး (ပဲခူး)၊ စိုးမိုးတင္
(ခေရ)၊ ကိုစန္းေမာင္ ...ၿပီးေတာ့ ဗိုလ္ႀကီး။ (ဗိုလ္ႀကီးဆိုသူမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မိုးေ၀မဂၢဇင္းကဗ်ာ ေရးသူ အားလံုးက ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲသည့္ ကဗ်ာဆရာ ေမာင္သင္းခိုင္၏ အမည္ျဖစ္၏။)

“ခင္ဗ်ားက ႏိုင္ငံတကာကဗ်ာေတြခ်ည္းပဲ အာ႐ံုမထားနဲ႔ဗ်၊ ဘာသာျပန္ရင္ စ်ာန္ပြန္းတတ္တယ္၊ အတတ္ပညာအားနည္းၿပီး ခင္ဗ်ားကဗ်ာေတြ ၾကမ္းေနတတ္တယ္”

ဂ်င္းေဘာင္းဘီပြပြ။ အက်ႌဘိုသီဘတ္သီပြပြ။ အေျပာရဲရဲ၊ အေဟာရဲရဲ။ အယူရဲရဲ။ သူႏွင့္အတူ သူ႔အား ၀န္းရံ လိုက္ပါလာသူ လူငယ္ (၄) ဦး ...။ ေမာင္သင္းခုိင္ (ပ်ဥ္းမနား) မွာ က်ေနာ္တို႔၀ိုင္းတြင္ ဦးေဆာင္ၿပီး စကားေျပာ၏။ ကၽြန္ေတာ့့္အေပၚ သူ႔မွတ္ခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္ သေဘာမတူ။ သို႔ေသာ္ ကိစၥမရိွ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ထိုစဥ္ကတည္းက ရင္အခံခ်ဲ႕ၿပီးသား။ လမ္းေၾကာင္းတခုေပၚက ဗဟုရသ ေရာင္စံုမ်ား။ အနာဂတ္ကို ဘာသာျပန္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကသည့္ အေတာင္တူငွက္မ်ား။ ကိစၥမရိွ။

ထိုစဥ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔စကား၀ိုင္းတြင္ “မိႈင္း” မွသည္ “လိႈင္းျပာ” အထိ၊ “ေဇာ္ဂ်ီ” မွသည္ ေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား)အထိ၊ ကဗ်ာဆိုင္းသံ ညံခဲ့ၾက၏။ ကဗ်ာသိုင္းကို ကခဲ့ၾက၏။ ကဗ်ာမီးေပါက္ ေဖာက္ခဲ့ၾက၏။ တခ်ဳိ႕ ေလွဦးမွာ ထိုင္။ တခ်ဳိ႕ ေလွၿမီးမွာထိုင္။ တခ်ဳိ႕ေလွေပၚကခုန္ခ်။ တခ်ဳိ႕ ေလွေပၚတက္။ လိႈင္းထန္ ေရဆန္ခရီး။
က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ၁၉၇၀။


(ဃ)

ဆရာဒဂုန္တာရာက အခုလို မွတ္ခ်က္ေရးခဲ့ဖူးသည္။
“၁၉၃၀-၌ ကား လယ္သမား သူပုန္ကို မဟာမိႈင္းက ဂဠဳန္သရဏံ ဂစၧာမိၾကေပေတာ့ဟု အေလးျပဳ လိုက္သည္။ မဟာမႈိင္းက ျပည္သူ႔ဖက္မွရပ္ကာ နယ္ခ်ဲ႕သမားအားတိုက္သူကို ေက်ာက္တိုင္စိုက္ ေပးခဲ့သည္။ ယင္းေက်ာက္တိုင္းကား ေခတ္ေပၚကဗ်ာ၏မွတ္တိုင္ပင္”... ဟုေရးခဲ့သည္။ ၃၀.၁၁.၆၉ ... ေန႔စြဲျဖင့္။
(ေတာ္လွန္ကဗ်ာ စာအုပ္အမွာစာမွ)

သည္လိုႏွင့္ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကလည္း ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ ျမစ္ဖ်ားကို မန္းမႈတ္အသက္သြင္း...။

“ကဲ ေခၽြစမ္းပါဦး
ေလရူးေလေနာ့၊ ေသာ့ႏွင္မဆံုး
ေလသင္တံုးလား၊ မုန္တိုင္းလားပဲ
တအားတိုက္စမ္း ၊ ေခၽြစမ္းပါဦး
ပန္းအဖူးေတြ၊ ေျမမွာ ေၾကြေအာင္
မြေခၽြစမ္းပါ၊ မမႈပါဘူး
ေႂကြဒါကိုက ပြင့္ျခင္းပဲ”။

(ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ရဲ႕ ေႂကြဒါကိုက ပြင့္ျခင္းပဲ ကဗ်ာမွ) 


သည္လိုႏွင့္ ျမင္းၿခံ၊ မံုရြာ၊ ေတာင္ကုတ္၊ ျမစ္ႀကီးနား၊ ပ်ဥ္းမနား၊ ေတာင္္ငူ၊ ပဲခူး၊ ရန္ကုန္ ျမန္မာျပည္တနံတလ်ား... ကၽြန္ေတာ္တို႕တေတြ ကဗ်ာေတြႏွင့္လိမ္းက်ံပစ္လိုက္ၾက။

“သူရဲေကာင္းကား ေသဆံုးသြားေခ်ၿပီ
သို႔ေသာ္
ရဲေဘာ္ ဘန္ထရြဳိင္း တုႏႈိင္းမရိွ
သင္၏စိတ္ထား၊ ျမတ္တရားကို
ဒို႔ကား ေပြ႔ဖက္ပါသတည္း
ဒို႕ကား ေလးစားပါသတည္း”။



(ေမာင္သင္းခိုင္ရဲ႕... ဗီယက္နမ္မ်ဳိးခ်စ္သူရဲေကာင္း... ကဗ်ာမွ)

သူတို႔ဟာ
ခ်စ္သူ
မိဘ
ဘ၀
အတၱ
စြန္႔လႊတ္မႈအလံုးစံု
ယံုၾကည္ခ်က္မီးလွ်ံတြင္း ခုန္ဆင္းကာ
မဟာလူသားမ်ားအျဖစ္
ေလာကကို ခ်စ္ခဲ့ၾကတယ္။

 
( ေဖာ္ေ၀းရဲ႕... ပန္းမ်ားကိုနမ္းရွဳိက္ျခင္း... ကဗ်ာမွ)


ကၽြန္ေတာ္္တုိ႔တေတ ြျငင္းခုန္ခဲ့ၾက။ တင္းခံခဲ့ၾက။ လက္နက္အား၊ က်ည္အား အျပည့္ႏွင့္ စစ္မ်က္ႏွာ ေရွ႕တန္းဆီ ခ်ီတက္သြားခဲ့ၾက။ ေလာကတခြင္လံုး မီးခိုးမႈိင္းေတြဖံုးလ်က္။ ေပါက္ကြဲဆူညံလ်က္။
ဘယ္သူေတြ ေသြးပ်က္ခဲ့ၾကသလဲ။ ဘယ္သူေတြေဘးထြက္ခဲ့ၾကသလဲ။ တခ်ဳိ႕က ေသြးနဲ႔ရင္းၿပီး လမ္းခင္း။ တခ်ဳိ႕ကေခၽြးနဲ႔ရင္းၿပီး လမ္းရွင္း။ တခ်ဳိ႕ သံခင္းတမန္ခင္း။ တခ်ဳိ႕ ပဲခူးရိုးမေတာင္ေျခရင္း။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး လမ္းမဆံုးခင္ရြာေတြ႔ႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ မည္သူမွ်မေမွ်ာ္လင့္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕တမ္းတငတ္မြတ္ျခင္းမ်ားက မိုးကုတ္စက္၀ိုင္းအထိ။ ေျခလွမ္းမ်ားက အနာဂတ္ဆီ။

(င)

ႏွစ္ေပါင္း(၄၀)။ ၁၉၇၀ ခုမွအစခ်ီ... ၂၀၀၉။ ျမန္မာကဗ်ာ ေရစီးေၾကာင္း။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားရဲ႕ လက္ခေမာင္းခတ္သံမ်ား ဆူညံျမည္ဟိန္းသထက္ ျမည္ေနဆဲ။ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားကား လမ္းအသြယ္သြယ္ကို ဆက္လက္စူးစမ္း၊ ရင္းနီး၊ ေဖာ္က္လုပ္ေနၾက။ တခ်ဳိ႕အလံကိုင္။ တခ်ိဳ႕အလံလက္ဆင့္ကမ္း။ တခ်ိဳ႕အလံျမႇင့္တင္။ “မိုးေ၀ စာေပမဂၢဇင္း”စင္ျမင့္ေပၚက ျမန္မာကဗ်ာ ဇာတ္၀င္ခန္းမ်ား...။ ဇာတ္ေကာင္မ်ား...။
တကယ့္ကို လြမ္းမကုန္တဲ့ လမ္းဆံုလမ္းမေပၚက “မိုးေ၀” ပါပဲ။ ၁၉၇၀ ... သကၠရာဇ္သေဘၤာႀကီးေမွာက္ခဲ့စဥ္က “မိုးေ၀” ပါပဲ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ရာဇ၀င္ကို မေရးလို႔မျဖစ္။ ရာဇ၀င္ကို မခ်စ္လို႔မျဖစ္။ ရာဇ၀င္ကို မသစ္လို႔မျဖစ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ကား ရာဇ၀င္ကိုလည္း ေရးဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့၏။ ရာဇ၀င္ကလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေရးခဲ့ ၏။ သို႔ျဖင့္... ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ရာဇ၀င္ကို ခ်စ္မက္ေနဆဲ...။ ရာဇ၀င္ကလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို စိမ္ေခၚေနဆဲ...။ ။


ၿငိမ္းေ၀(ကဗ်ာ့အိုးေ၀)

စာေရးသူမွတ္ခ်က္။ ။ ဒီေဆာင္းပါးေရးထားတာလည္း ဆယ္ႏွစ္နီးပါး ရွိပါၿပီ။

ကိုးကား ။ ။
(၁) ေဖာ္ေ၀းရဲ႕“ေဖာ္ေ၀းငွက္မ်ားပ်ံသန္းခ်ိန္” ကဗ်ာစာအုပ္
(၂) `ေတာ္လွန္ကဗ်ာ´စာအုပ္
(၃) ကိုခါး(ကြမ္းျခံကုန္း)ရဲ႕ `မႏၱေလးကို ေရႊျမင္းလွည္းနဲ႔လည္´ ကဗ်ာစာအုပ္္


 

Comments