စစ္တုရင္ထုိးတဲ့ ကဗ်ာဆရာမ်ား
ၿငိမ္းေ၀(ကဗ်ာ့အိုးေ၀)
က်ေနာ္က ကဗ်ာခ်စ္သူျဖစ္ေတာ့ကာ၊ အဲဒီႏွစ္ (၂၀) ၀န္းက်င္ ကာလ၊ ရူေမးနီးယားစာေပေလာက၊ ကဗ်ာေလာကနဲ႔ ရူေမးနီးယားကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕အေျခအေနကိုပဲ ေရြး ခ်ယ္ေလ့လာမိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာလည္း ရူေမးနီးယားစာေပျဖစ္ထြန္းမႈနဲ႔ ျမန္မာစာေပ ျဖစ္ထြန္းမႈဟာ အဲဒီႏွစ္ (၂၀)ကာလအတြင္း တခုနဲ႔တခု ဆင္တူေနတာကုိ သြားေတြ႔ရပါတယ္။
(၁)
အေရွ႕ဥေရာပေဒသ၊ ႏုိင္ငံတခ်ဳိ႕ရဲ႕သမုိင္းေရးျဖစ္ေပၚတုိးတက္မႈဟာ က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံရဲ႕ျဖစ္ေပၚ တုိးတက္မႈနဲ႔ မနီး႐ိုးစြဲ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
အဲဒီေဒသကႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕ဟာ
က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံလုိပဲ တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္ရဲ႕ဖိႏွိပ္မႈကို မခ်ိမဆန္႔ ခံၾကရပါ တယ္။
ဒီလုိအေျခအေနမ်ဳိးမွာ သူတုိ႔ရဲ႕လြတ္ေျမာက္ေရးလႈပ္ရွားမႈမွတ္တုိင္ေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြဆိုတာ ဟာ
တကမၻာလံုးရဲ႕အာ႐ံုစုိက္ ေလးနက္မႈကိုရယူႏုိင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဥပမာ ပုိလန္ႏုိင္ငံက
“ခ်ာတာ၇၇” လႈပ္ရွားမႈ၊ ခ်က္ကုိစလုိေဗးကီးယားႏုိင္ငံရဲ႕ “ပရပ္ေႏြဦး” လႈပ္ရွားမႈေတြဟာ
ေလးစား ရေလာက္တဲ့ လြတ္ေျမာက္ေရးသမုိင္းမွတ္တုိင္ေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ဒီေဒသထဲကပဲ …၊ ႐ူေမးနီးယားႏုိင္ငံရဲ႕မွတ္တုိင္တခုကေတာ့၊
႐ူေမးနီးယားျပည္သူေတြဟာ၊ အာဏာရွင္ ႀကီီး “ေခ်ာင္ဆက္စကူ” နဲ႔ သူ႔ဇနီးကုိႀကိဳးေပးပစ္ဒဏ္ခတ္တဲ့အထိ
ေဒါသမီးလွ်ံတဟုန္းဟုန္း ေတာက္ေလာင္ ခဲ့ၾကတဲ့မွတ္တုိင္ပါပဲ။( ေခ်ာင္ဆက္စကူဟာ
သြားေလသူ ဦးေန၀င္းနဲ႔ ခင္မင္သူ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗမာျပည္ကိုလည္း လာလည္ဖူးပါတယ္။
တပါတီအာဏာရွင္စနစ္ ထူေထာင္သူအခ်င္းခ်င္း ရင္းနီးၾကတဲ့ သေဘာပါပဲ။)
ရူေမးနီးယားႏုိင္ငံရဲ႕ေခတ္သစ္သမုိင္းမွာ
၁၉၅၀ နဲ႔ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္အၾကား ႏွစ္ (၂၀) ၀န္းက်င္ကာလဟာ စိတ္၀င္စားဖုိ႔ေကာင္းတာေတြ
ေတြ႔ရပါတယ္။ က်ေနာ္က ကဗ်ာခ်စ္သူျဖစ္ေတာ့ကာ၊ အဲဒီႏွစ္ (၂၀) ၀န္းက်င္ ကာလ၊
ရူေမးနီးယားစာေပေလာက၊ ကဗ်ာေလာကနဲ႔ ရူေမးနီးယားကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕အေျခအေနကိုပဲ
ေရြး ခ်ယ္ေလ့လာမိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာလည္း ရူေမးနီးယားစာေပျဖစ္ထြန္းမႈနဲ႔ ျမန္မာစာေပ ျဖစ္ထြန္းမႈဟာ
အဲဒီႏွစ္ (၂၀)ကာလအတြင္း တခုနဲ႔တခု ဆင္တူေနတာကုိ သြားေတြ႔ရပါတယ္။
၁၉၅၀ - ခုႏွစ္တ၀ုိက္တုန္းက၊
ျမန္မာစာေပနယ္ပယ္မွာထင္ရွားတဲ့စာေပလႈပ္ရွားမႈတခု ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ဒဂုန္တာရာရဲ႕
“စာေပသစ္” လႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္္ပါတယ္။ စာေပသစ္လႈပ္ရွားမႈရဲ႕အဓိကအယူအဆက “စာေပဟာ
လူထုအတြက္ျဖစ္ရမယ္” ဆုိတဲ့ ဆုိရွယ္လစ္စာေပအယူအဆပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအယူအဆအေပၚရပ္တည္ၿပီး
လူငယ္စာေပသမားေတြ ထင္ရွားလာခဲ့ပါတယ္။ “ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္” “ ျမသန္းတင့္ ”
“ၾကည္ေအး” တုိ႔ ထင္ရွားခဲ့ၾကပါတယ္။
၁၉၅၀ - ၀န္းက်င္ကာလ
ရူေမးနီးယားစာေပမွာလည္း ထူးျခားခ်က္ရွိပါတယ္။
စတာလင္ေခတ္အၿမီးပုိင္းကုိုိျဖတ္သန္းေနရတာမုိ႔၊
စာေပစီစစ္ေရးတင္းၾကပ္မႈေၾကာင့္ ရူေမးနီးယား ကဗ်ာ ဆရာေတြဟာ ကဗ်ာေတြ၊ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြ
ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀ဖုိ႔ ခက္ခဲခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၁၉၆၀ နား နီးလာေတာ့
ရူေမးနီးယားတပါတီအစိုးရဟာ အင္အားခ်ိနဲ႔ေနခဲ့ပါၿပီ။
ဆုိဗီယက္ရုရွဗဟုိခ်ဳပ္ကုိင္မႈဟာလည္းၿပိဳလဲလုနီးလာၿပီ။ ဆုိဗီယက္အင္ပါယာရဲ႕
အရံႏုိင္ငံငယ္ တခုအျဖစ္ သာ ရပ္တည္လာခဲ့ရတဲ့ ရူေမးနီးယားႏုိင္ငံရဲ႕ မုိးေကာင္းကင္ဟာ
မုိးသားကင္းစင္စ ျပဳလာခဲ့ပါၿပီ။
၁၉၆၄ - ခုႏွစ္ထဲမွာေတာ့
ရူေမးနီးယားအာဏာရွင္အစိုးရဟာ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေထာင္ေပါင္း မ်ားစြာကုိ
ေထာင္ေတြထဲကလႊတ္ေပးလာရတဲ့အထိ ရူေမးနီးယားဒီမုိကေရစီေရးအုံႂကြမႈဟာ အင္ အားေကာင္းလာခဲ့ပါတယ္။
ဒီလုိႏုိင္ငံေရးဂယက္က စာေပကုိလည္းမလြဲမေသြ ႐ိုက္ခတ္ေတာ့တာေပါ့။
စတာလင္ေခတ္အၿမည္းပုိင္း ၁၉၅၀
ခုႏွစ္လြန္ႏွစ္ေတြတုန္းက မီးခဲျပာဖုံး ျဖစ္ေနခဲ့ရတဲ့ ရူေမးနီးယား ကဗ်ာ နယ္ပယ္ဟာ
ဒီအခ်ိန္မွာေတာ့ ႐ုတ္တရက္ပန္းမ်ဳိးစုံဖူးပြင့္တဲ့ ဥယ်ာဥ္တခုလုိ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။
ကဗ်ာဆရာ “ဘာဘူ၊ ဘလာဂါ ”နဲ႔ “ဘြိဳင္ဘူလက္စကူ”အစရွိတဲ့ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ႐ုတ္တရက္ပြင့္သြားတဲ့စာေပ စီစစ္ေရး
အေျခအေနကို ေကာင္းေကာင္းႀကီးအသုံးခ်ၿပီး ကဗ်ာေတြေရးၾကပါတယ္။
“ရူေမးနီးယားစာေပသစ္”
လႈပ္ရွားမႈႀကီးအျဖစ္ တြန္းတင္ၾကပါတယ္။ အတတ္ပညာနဲ႔ အေၾကာင္း အရာႏွစ္ ခုစလုံးသစ္ဖုိ႔ႀကိဳးစားၾကတာပါပဲ။
ဒီစာေပသစ္လႈပ္ရွားမႈကို လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြကပဲ ေခါင္းေဆာင္ခဲ့ၾက ပါတယ္။
ထင္ရွားတဲ့ကဗ်ာဆရာေတြကေတာ့ “အုိအုိက္ အလက္ဇ္ဒဂူ” “အင္နာဘလန္ဒီယာနာ” “ေအာ္စတန္တာ
ဘူဇီယာ” “နီခ်ီတာ စတန္တက္စကူ” နဲ႔ “မာရင္းဆုိရက္စကူ” တုိ႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔
၁၉၇၀ - ခုႏွစ္ၾကေတာ့ ရူေမးနီးယား စာေပသစ္လႈပ္ရွားမႈဟာ
ႀကီးထြားပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။
ျမန္မာကဗ်ာနယ္ပယ္မွာလည္း အဲဒီ
ႏွစ္ေပါင္း (၂၀)အတြင္း“စာေပသစ္” လႈပ္ရွားမႈၿပီးတဲ့ေနာက္ “မုိးေ၀ စာေပလႈပ္ရွားမႈ” ဆုိတာ
ျဖစ္လာပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ အတတ္ပညာအရ၊ အေၾကာင္း အရာအရ၊ တစုံလုံး ေျပာင္းလဲဖုိ႔
ႀကိဳးစားၾကတဲ့ကဗ်ာလႈပ္ရွားမႈကို တက္တက္ႂကြႂကြလုပ္ၾကပါတယ္။
ထင္ရွားတဲ့ကဗ်ာဆရာ
ေတြထဲမွာ “ေမာင္ေလးေအာင္” နဲ႔ “ေမာင္းသင္းခိုင္” တုိ႔ဟာ ေရွ႕တန္းက ရွိခဲ့ ၾကပါတယ္။
၁၉၅၀ - နဲ႔ ၁၉၇၀ - ခုႏွစ္၀န္းက်င္၊
ႏွစ္ (၂၀)ကာလတေလွ်ာက္ ရူေမးနီးယားနဲ႔ ျမန္မာကဗ်ာ နယ္ပယ္ကုိ သုံးသပ္ၾကည့္ရင္
ကဗ်ာဆရာေတြဟာ၊ အုပ္စုိးသူအဆက္ဆက္၊ ဖိႏွိပ္ေသြးစုတ္ ျခယ္လွယ္သူအဆက္ ဆက္နဲ႔
စီးခ်င္းထုိးေနခဲ့ၾကတဲ့သေဘာရွိပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ။ အခ်ိန္အခါနဲ႔
အေျခအေနအေပၚ ၾကည့္ၿပီး၊ ကဗ်ာသစ္လႈပ္ရွားမႈေတြကို ဖန္တီးၾက၊ ကဗ်ာေတြနဲ႔
လူထုရဲ႕စိတ္္ဓာတ္ျမႇင့္တင္ေရးကို ႀကိဳးပမ္းၾကနဲ႔၊ ကဗ်ာနယ္ပယ္ရဲဲ႕အေရးပါမႈဟာ
ေလးနက္ခဲ့ရပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူအဆက္ဆက္နဲ႔
အေမာမပမ္းႏုိင္ေသာဉာဏ္ရည္ခ်င္း ၿပိဳင္ရင္းက လူထုေရွ႕ကရပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ လူထုရဲ႕
ရင္ခုန္သံကုိ ကုိယ္စားျပဳတဲ့့ ကဗ်ာေတြေရးၾက ပါတယ္။
အဲဒီ ၁၉၅၀ -နဲ႔ ၁၉၇၀ - ခုႏွစ္အၾကား
ႏွစ္ (၂၀)၀န္းက်င္အတြင္း၊ ရူေမးနီးယားကဗ်ာဆရာေတြနဲ႔ ျမန္မာျပည္ က ကဗ်ာဆရာေတြ၊ ဘယ္ေလာက္အထိ
ရင္ခုန္သံနရီခ်င္းထပ္တူ က်ခဲ့ၾကသလဲဆုိရင္ ရူေမးနီးယား ကဗ်ာ ဆရာ “မာရင္းဆုိရက္စကူ”
နဲ႔ ျမန္မာကဗ်ာဆရာ“ေမာင္ေလးေအာင္” တုိ႔ရဲ႕ ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္ကုိၾကည့္ရင္
သိႏုိင္ ၾကမွာပါ။
“မာရင္းဆုိရက္စကူ” က
“စစ္တုရင္ထုိးျခင္း” ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ကဗ်ာတပုဒ္ေရးခဲ့သလုိ၊ “ေမာင္ေလးေအာင္” ကလည္း
“နစ္ဆင္ႏွင့္ စစ္တုရင္ထုိးျခင္း” ကဗ်ာကိုေရးပါတယ္။ ႏွစ္ဦးစလုံး ေခါင္းစဥ္ေပးပုံ
တူၾကတဲ့ အျပင္ ရပ္တည္ခ်က္ျခင္းတူၾကတာကုိလည္း ေတြ႔ၾကရပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ“ေမာင္ေလးေအာင္” က၊ မုိးေ၀မဂၢဇင္းမွာေရးခဲ့တဲ့
“ နစ္ဆင္ႏွင့္စစ္တုရင္ထုိးျခင္း” ကဗ်ာကုိ စာေရးသူဆီမွာ အဆင့္သင့္မရွိတဲ့အတြက္
မေဖာ္ျပႏုိင္ေပမယ့္၊ ရူေမးနီးယားကဗ်ာဆရာ “မာရင္းဆုိ ရက္စကူ” ရဲ႕
“စစ္တုရင္ထုိးျခင္း” ကဗ်ာကိုေတာ့ ဘာသာျပန္ေဖာ္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။
--------------------------
စစ္တုရင္ထုိးျခင္း
------------------------
စစ္တုရင္ထုိးျခင္း
------------------------
ငါက
အျဖဴေရာင္ ေန႔တေန႔ကိုေရႊ႕ေတာ့
သူက
အနက္ေရာင္ ေန႔တေန႔ကိုေရႊ႕တယ္။
ငါက
အိပ္မက္တခုနဲ႔ ေရွ႕ကုိတက္ေတာ့
သူက
စစ္ပြဲတခုျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးလုိက္တယ္။
သူက
ငါ့ရဲ႕အဆုပ္ကုိ တုိက္ခုိက္လုိက္ေတာ့
ငါထင္တယ္…ငါ့မွာ၊
တႏွစ္နီးပါးေဆး႐ံုတက္ခဲ့ရ။
ငါက
အင္မတန္ေကာင္းမြန္တဲ့ ေစ့စပ္မႈတခုဖန္တီးၿပီး
အနက္ေရာင္ ေန႔တေန႔ကို ႏုိင္လုိက္ေတာ့
သူက
ကင္္ဆာေရာဂါနဲ႔ ငါ့ကုိၿခိမ္းေျခာက္လုိက္ျပန္တယ္။
ဒါေပမယ့္
ငါက…၊ သူ႔ေရွ႕မွာစာအုပ္တအုပ္ခ်ထားလုိက္ေတာ့
သူက မတတ္သာလုိ႔ဆုတ္ခြာ။
ငါက
အစိတ္အပုိင္းအခ်ဳိ႕ကို ႏုိင္လုိက္ေတာ့
ၾကည့္စမ္း
ငါ့ဘ၀ တျခမ္းလုံး ဆုံး႐ွဳံးလုိက္ရ။
“အကယ္၍ ...
ငါက မင္းကိုပိတ္ဆုိ႔ထားမယ္ဆုိရင္
မင္းရဲ႕ထင္ျမင္ခ်က္ေတြကို မေျပာႏုိင္ေတာ့ဘူးေပါ့” လုိ႔
သူကေျပာတယ္။
“ဒါေလာက္ေတာ့ မႈစရာမဟုတ္ပါဘူး”လုိ႔
ငါက ရယ္စရာလုပ္ပစ္လုိက္တယ္။
“ငါ့ခံစားခ်က္ကို
ငါေကာင္းေကာင္းႀကီး ထိန္းရလိမ့္မယ္”လုိ႔
ငါျပန္ေျပာလုိက္တယ္။
ငါ့ဇနီး
ငါ့သားသမီး
“ေန နဲ႔ လ”
ၿပီးေတာ့ ပြဲၾကည့္ပရိတ္သတ္ဆုိတာ
ငါ့ေနာက္မွာ
ငါ့လႈပ္ရွားမႈ ဟူသမွ်
စိတ္လႈပ္ရွားစြာ ေစာင့္ၾကည့္ေနၾက။
ငါ…
စီးကရက္တလိပ္မီးညိႇတယ္
စစ္တုရင္ဆက္ၿပီးထုိးတယ္။
အျဖဴေရာင္ ေန႔တေန႔ကိုေရႊ႕ေတာ့
သူက
အနက္ေရာင္ ေန႔တေန႔ကိုေရႊ႕တယ္။
ငါက
အိပ္မက္တခုနဲ႔ ေရွ႕ကုိတက္ေတာ့
သူက
စစ္ပြဲတခုျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးလုိက္တယ္။
သူက
ငါ့ရဲ႕အဆုပ္ကုိ တုိက္ခုိက္လုိက္ေတာ့
ငါထင္တယ္…ငါ့မွာ၊
တႏွစ္နီးပါးေဆး႐ံုတက္ခဲ့ရ။
ငါက
အင္မတန္ေကာင္းမြန္တဲ့ ေစ့စပ္မႈတခုဖန္တီးၿပီး
အနက္ေရာင္ ေန႔တေန႔ကို ႏုိင္လုိက္ေတာ့
သူက
ကင္္ဆာေရာဂါနဲ႔ ငါ့ကုိၿခိမ္းေျခာက္လုိက္ျပန္တယ္။
ဒါေပမယ့္
ငါက…၊ သူ႔ေရွ႕မွာစာအုပ္တအုပ္ခ်ထားလုိက္ေတာ့
သူက မတတ္သာလုိ႔ဆုတ္ခြာ။
ငါက
အစိတ္အပုိင္းအခ်ဳိ႕ကို ႏုိင္လုိက္ေတာ့
ၾကည့္စမ္း
ငါ့ဘ၀ တျခမ္းလုံး ဆုံး႐ွဳံးလုိက္ရ။
“အကယ္၍ ...
ငါက မင္းကိုပိတ္ဆုိ႔ထားမယ္ဆုိရင္
မင္းရဲ႕ထင္ျမင္ခ်က္ေတြကို မေျပာႏုိင္ေတာ့ဘူးေပါ့” လုိ႔
သူကေျပာတယ္။
“ဒါေလာက္ေတာ့ မႈစရာမဟုတ္ပါဘူး”လုိ႔
ငါက ရယ္စရာလုပ္ပစ္လုိက္တယ္။
“ငါ့ခံစားခ်က္ကို
ငါေကာင္းေကာင္းႀကီး ထိန္းရလိမ့္မယ္”လုိ႔
ငါျပန္ေျပာလုိက္တယ္။
ငါ့ဇနီး
ငါ့သားသမီး
“ေန နဲ႔ လ”
ၿပီးေတာ့ ပြဲၾကည့္ပရိတ္သတ္ဆုိတာ
ငါ့ေနာက္မွာ
ငါ့လႈပ္ရွားမႈ ဟူသမွ်
စိတ္လႈပ္ရွားစြာ ေစာင့္ၾကည့္ေနၾက။
ငါ…
စီးကရက္တလိပ္မီးညိႇတယ္
စစ္တုရင္ဆက္ၿပီးထုိးတယ္။
ၿငိမ္းေ၀(ကဗ်ာ့အိုးေ၀)
ကိုးကား။ ။ “AN ANTHOLOGY OF CONTEMPORARY
ROMANIAN POETRY”
Comments
Post a Comment