Monday, July 25, 2016

k

သစ္ခက္သံလြင္-စာေပေရးရာ၊ ၿငိမ္းေ၀(ကဗ်ာ ့အုိးေ၀)၏ တိမ္းညႊတ္မႈ လိုင္းေျပာင္းသြားၿပီျဖစ္တဲ့့ ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအး



တိမ္းညႊတ္မႈ လိုင္းေျပာင္းသြားၿပီျဖစ္တဲ့့ ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအး


 ထပ္ၿပီး ေျပာပါရေစ။ က်ေနာ္သည္ ကဗ်ာဆရာမႀကီး ၾကည္ေအး ေျပာင္းလဲကိုင္စြဲသည့္ အျခားေသာ အယူအဆအေပၚ ထင္ျမင္ခ်က္ေပးလိုရင္းမဟုတ္ဘဲ ကဗ်ာဆရာမႀကီး ၾကည္ေအးအေနနဲ႔ ယခင္ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ သူကိုင္စြဲထားခဲ့တဲ့့ အယူအဆကို စြန္႔ပစ္ကာ အယူအဆအသစ္ကိုေျပာင္းလဲ ကိုင္စြဲသြား ၿပီျဖစ္ေၾကာင္းကိုသာ....


(၁)


က်ေနာ္တို႔ဟာ သမရိုးက် အစဥ္အလာကို ေဖာက္ထြက္ၿပီး ေရးၾကဖြဲ႔ၾကတဲ့ စာေရးဆရာ ကဗ်ာဆရာေတြ အေပၚ အေလးအနက္ထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လည္း ကဗ်ာဆရာမ “ၾကည္ေအး”ကို က်ေနာ္တို႔ ေလး နက္ခဲ့ၾကတာပါ။ 


က်ေနာ္တို႔ငယ္စဥ္ (၁၉၇၀) စာေပ၀ါသနာပါကာစက တခ်ဳိ႕ေသာ အမ်ဳိးသမီး ကဗ်ာဆရာမေတြဆိုရင္ စိတ္၀င္စားမႈသီးျခားရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ဒီတုန္းက အမ်ဳိးသမီး ကဗ်ာဆရာမအေရအတြက္ကလည္း နည္းတယ္။ အဲသလို အေရအတြက္ နည္းတဲ့ၾကားထဲကပဲ ၾကည္ေအးကို က်ေနာ္တို႔ အာရုံညႊတ္ခဲ့ ၾကတယ္။ သူက သာမာန္ ကဗ်ာဆရာမ မဟုတ္ေခ်ဘူးေလ။ သူက အစဥ္အလာကို ႏုိ႔သက္ခံစို႔တဲ့ ကဗ်ာဆရာမ မဟုတ္ပါ ဘူး။ တေယာက္ေရးတာကို ေနာက္က လိုက္တုေရးတာမ်ဳိး၊ စာဖ


ကဗ်ာဆရာမၾကည္ေအးတို႔ေခတ္တုန္းကဆိုရင္ အစဥ္အလာကိုေဖာက္ထြက္ဖို႔ႀကိဳးစားတဲ့ ကဗ်ာဆရာမ ဆိုတာက ပိုၿပီးေတာင္မွာ ရွားပါးခဲ့တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ ကံအားေလ်ာ္စြာ ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအးကို က်ေနာ္တို႔ ရခဲ့တယ္။ ၾကည္ေအးဟာ အစဥ္အလာကို ေဖာက္ထြက္ဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့ ရွားရွားပါးပါး ကဗ်ာဆရာမ။ ေတြး နည္းေတြးပံု အေဟာင္းထဲကထြက္ရပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာဆရာမ။ တခါတရံ ေျပာင္းျပန္ ျပန္ၿပီးေတြးတတ္တဲ့ အေတြးကဗ်ာမ်ဳိးကအစ ေရးတတ္တဲ့ကဗ်ာဆရာမ။ က်ေနာ္တို႔ေမာ့ၾကည့္ခဲ့ရသည္ေပါ့။

အမွန္ေတာ့ ဒီေဆာင္းပါးက ကဗ်ာဆရာမၾကည္ေအးကို ဘာ့ေၾကာင့္ က်ေနာ္္တို႔တေတြ စိတ္၀င္စားခဲ့ ၾကတယ္၊ ၾကည္ေအးက ဘယ္လို ကဗ်ာဆရာမျဖစ္တယ္ဆိုတာကို အဓိကထားေရးတဲ့ ေဆာင္းပါးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အခု သူ ေနာက္ဆံုးထုတ္ေ၀တဲ့ “ပြင့္ဒဂၤ” ကဗ်ာစာအုပ္ကိုဖတ္ၿပီး ကဗ်ာ ဆရာမၾကည္ေအး ဟာ သူ အရင္က ရပ္တည္ကုိင္စြဲခဲ့တဲ့ ဒႆ       နကိုပစ္ခ်ၿပီး တျခား ဒႆ      နတခုကို ေျပာင္းလဲကိုင္စြဲသြားတဲ့ အျဖစ္ကို ေထာက္ျပခ်င္လို႔သာ ဒီေဆာင္းပါးကို အခုလို နိဒါန္းပ်ဳိးေနျခင္းပါ။ 


ၾကည္ေအးက တခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ဘယ္လို ဒႆ        နကို ကိုင္စြဲထားခဲ့သလဲ။ သူ ယခင္က ကိုင္စြဲထားတဲ့ ဒႆနက ဘာလဲ။ ဒါကို နည္းနည္းေတာ့ ဦးစြာပထမ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ “ပြင့္ဒဂၤ” မတိုင္ခင္က ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအး ကိုင္စြဲထားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဒႆ      နအႏွစ္သာရက ဘာလဲ။ 


(၂)


အိပ္လို႔မရ
ညႀကီးမင္းႀကီး၊ ထၿပီးထိုင္ေန
ေမြ႔ရာေတြလည္း၊ ေႂကြမြတြန္႔လိပ္
သိတ္စိတ္ညစ္တယ္၊ သတိျပယ္လြင့္
ခိုတြယ္စရာ၊ အတည္မက်။


ဒီကဗ်ာပုိဒ္ကေတာ့ ၾကည္ေအး ရဲ႕ ေက်ာ္ၾကားလွတဲ့ “တေစၦ” ကဗ်ာရဲ႕ပထမ ကဗ်ာပိုဒ္ပါပဲ။ ဒီကဗ်ာဟာ ၾကည္ေအးကို အစဥ္အလာက ခ်ဳိးေဖာက္ရပ္တည္လိုက္တဲ့ကဗ်ာဆရာမအျဖစ္ အထင္ရွားဆံုး သက္ေသ ထူႏိုင္တဲ့ကဗ်ာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ စကားေျပာေလသံကို အံ၀င္ခြင္က်ထည့္္ေရး လိုက္တာမ်ဳိး၊ ၿမီးေကာင္ေပါက္ အပ်ဳိမေလးတဦးရဲ႕ စိတ္လႈပ္ရွားမႈကို မီေအာင္ဖြဲ႔ႏိုင္တဲ့ကဗ်ာအျဖစ္ ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေခတ္ အဲဒီအခ်ိန္ က ျမန္မာကဗ်ာနယ္ပယ္မွာ စိတ္လႈပ္ရွားမႈကို ေပၚေအာင္ေဖာ္ႏိုင္တဲ့ အထူးသျဖင့္ ငယ္ရြယ္သူ မိန္းမ ငယ္ေလးတဦးရဲ႕ စိတ္သႏၱာန္ကို ေပၚေအာင္ေဖာ္ဖို႔ ႀကိဳးစားျခင္းနဲ႔ ကဗ်ာမွာ စကားေျပာသလို ထည့္ေရးျခင္း ဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၉၀၀ ျဖစ္တည္လာခဲ့တဲ့ ရိုးရာလမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ ေနာက္ထပ္ လမ္းေၾကာင္းသစ္တခု ထပ္ေဖာက္လိုက္သလို ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ 


စကားႏြဲ႔စံု၊ ေျပာေတာ့ယံုမိ
အိပ္မႈန္ႏိုးလာ၊ ၾကားခ်င္ပါရဲ႕
ေျမမွာထိုင္ခ်၊ မေမာၾကတမ္း
မိုးစတိမ္လြန္၊ ကဗ်ာစြန္လႊတ္
အိမ္ျပန္မသြား၊ လမ္းမွာနားေတာ့
ႏႈတ္ဖ်ားခ်ဳိျမ၊ ၾကင္ယုယမယ္
ဘ၀ေစးမွ်င္၊ တြယ္လိုက္ခ်င္သည္။ ။


ဒီကဗ်ာပိုဒ္ကေတာ့ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္မွာေရးခဲ့တဲ့ “မာနကိုေတာင္းဆိုျခင္း” ကဗ်ာထဲက ေနာက္ဆံုး ကဗ်ာပိုဒ္ပါ။ ၾကည္ေအးက အားလံုးသိတဲ့အတိုင္း အခ်စ္ကဗ်ာေရး ေကာင္းမွေကာင္းပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ အခ်စ္ကဗ်ာေတြ ကို သူက အဇတၱစိတ္နဲ႔ေရးတာ၊ အတြင္းနက္နက္ ႏိႈက္ၿပီးေရးတာ၊ ေပၚတင္ေရးတာ၊ ရိုးရာစည္းကို ခ်ဳိး ၿပီးေရးတာ မ်ားပါတယ္။ ျမန္မာမိန္းကေလးေတြ အဲဒီအခ်ိန္က မေတြးရဲ မေရးရဲတဲ့ အေတြးနဲ႔အေရးကို မိေအာင္မီေအာင္ေရးတာ အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ အခ်စ္ ကဗ်ာေတြ၊ ရင္ခုန္ဖို႔ေကာင္းတဲ့ကဗ်ာေတြပါပဲ။ Comfessional ဆန္တဲ့ကဗ်ာေတြပါပဲ။ ဒီကဗ်ာပိုဒ္ၾကေတာ့ သူက အတိအလင္းပဲ ဘ၀ဆိုတာလွတယ္။ 

ဘ၀ဟာ တပ္မက္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဘ၀ေစးမွ်င္ တြယ္လိုက္ခ်င္လို႔ ေရးတယ္။

ျမန္မာ့ရိုးရာ မိရိုးဖလာမွာေတာ့ ဘ၀ဆိုတာ တံလ်ပ္သာ ျဖစ္တယ္။ ပညတ္သာျဖစ္တယ္။ အရႈံးသာ ျဖစ္တယ္။ အႏႈတ္လကၡဏာျဖစ္တယ္။ ဘာကမွ မတည္မၿမဲ။ စံုမက္ျခင္းဟာ မွားတယ္။ ဆုပ္ကိုင္ျခင္းဟာ မွားတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဘ၀ ကလြတ္ေျမာက္ရန္ ႀကိဳးစားၾကရမယ္။ မလြတ္မေျမာက္ေစတဲ့ အယူအဆေတြဟာ မွားတယ္။ ေဖါက္ျပန္တယ္။ ေလာလီျခင္းျဖစ္တယ္။ ကလက္ျခင္းျဖစ္တယ္။ 


ဒီလို မိရိုးဖလာ ဘာသာေရးအယူအဆေရာယွက္တဲ့ ဘ၀ေနနည္း ထုႀကီးထည္ႀကီးနဲ႔ လႊမ္းမိုးထားတဲ့ အေဆာက္အံုတခုအတြင္းမွာ ၾကည္ေအးက ဘ၀ဆိုတာေနေပ်ာ္တယ္။ ခ်စ္မက္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ တြယ္တာဖို႔သင့္တယ္။ ဘ၀တန္ဖိုးက ဒါပဲ။ ဘ၀ေနနည္းက ဒါပဲ။ ဘ၀ကို ခ်စ္လို႔ရတဲ့ ႏွလံုးသားက ဒါပဲ။ ဒီလိုနဲ႔ ဘ၀ကို တြယ္တာစံုမက္လိုက္ခ်င္တယ္လို႔ ေရးလိုက္ေတာ့ မိရိုးဖလာရိုးရာ ေလွာင္အိမ္ ထဲက အစဥ္အလာသမားေတြအဖို႔ မ်က္လံုးထဲ ဆားပက္ထည့္လိုက္သလို ျဖစ္ကုန္ေစေတာ့တာေပါ့။ မိန္းကေလးတန္မဲ့ ဒီလိုေရးသင့္သလား။ မိန္းကေလး ဣေႁႏၵထိခိုက္တယ္။ ရိုးရာကို မထိန္းသိမ္းတဲ့ ေပါ့ပ်က္ ကလက္တဲ့ကဗ်ာ အစရွိသျဖင့္ ၀ိုင္းေျပာၾကေတာ့တာေပါ့။ ၾကည္ေအးကေတာ့ သူ ယံုၾကည္ရာလမ္းကို ဆက္ေလွ်ာက္ပါတယ္။ ဆက္ေလွ်ာက္တာမွ ရဲရဲ ရိုင္းရိုင္းကိုပဲ ေလွ်ာက္တာပါ။ ေအာက္က ကဗ်ာပိုဒ္ကို ၾကည့္ပါ။


ေရွးကဆိုရုိး
ပိုးဖလံမ်ဳိး၊ မ္ီးကိုတိုးသတဲ့
ေမာက္ၿဖိဳးေရႊေတာင္၊ ၿမိဳက္ေလာင္ပူေႏြး
မီးေငြ႔ေပးမွ၊ အသက္ရရွိ
ကၽြန္မခ်စ္ၿမဲ၊ သံသာ၀ဲမွ
ခြဲထြက္ခ်င္ဘူး၊ တပ္မက္ဦးမည္
စိန္ျခဴးၾကယ္တန္း
လျခမ္း လ၀ိုင္း၊ ညတိုင္းျမင္ခ်င္
ေငြစင္ေန၀န္း၊ ဆည္းဆာကြန္းမွ
ေပၚယြန္းေစ့ေစ့၊ ေန႔တိုင္းေတြ႔ခ်င္
ေထြးေပြ႔လင္သား၊ သမီးသားေျမး
စကားႏွစ္သက္၊ မိတ္ေဆြဖက္ဟု
မက္ေမာဘ၀၊ တခဏလဲ
အလွရွာေဖြ၊ အေျဖေတြ႔ေသာ္
ေမြ႔ေပ်ာ္ၿငိတြယ္၊ ေသမ်ဳိးႏြယ္လဲ
ရယ္ရႊင္၀ံ့စား၊ ငါ လူသားဟု
တရားထြန္းသစ္၊ သတိၱျဖစ္၏။ ။ 


ဒီကဗ်ာပုိဒ္က ၾကည္ေအးရဲ႕၁၉၇၁ ခုႏွစ္ “သစၥာသစ္”ကဗ်ာမွာ ေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာပိုဒ္ပါ။ 


ဒီကဗ်ာပိုဒ္ကိုဖတ္ရေတာ့ “က်ဳပ္က ႏွစ္ငါးဆယ္လံုးလံုး ေနထြက္တာကို မလြတ္တန္း ေစာင့္ၾကည့္ခဲ့ သူဗ်” လို႔ဆိုတဲ့ ၿဗိတိသွ် စာေရးဆရာႀကီး “ဆမ္းမားဆက္မြန္”ရဲ႕စကား၊ ေရထဲအရိပ္ထင္တဲ့ လကိုေတာင္မွ စြဲမက္လြန္းအားႀကီးလို႔ ဆင္းဆယ္ဖို႔ႀကိဳးစားရင္း ေရနစ္ကြယ္လြန္ရတဲ့ တရုတ္ ကဗ်ာဆရာ “ပိုင္ခ်ဴယီ” အစရွိတဲ့ သဘာ၀ကိုခ်စ္တဲ့ ဘ၀ကို၊ ဘ၀ရသကို အျမင့္မားဆံုး စံုမက္ၾကတဲ့ အႏုပညာရွင္ႀကီးမ်ားကို သတိရလိုက္မိတယ္။


ဒီကဗ်ာပိုဒ္ဟာ အဲဒီေခတ္မွာ ႀကီးျပင္းရတဲ့ က်ေနာ္တို႔ကို ေျခာက္ေျခာက္ျခားျခားျဖစ္ရေလာက္ေအာင္ ဆြဲေခၚသြားခဲ့တယ္။ ေရွးဆိုရိုးက ပိုးဖလံဆိုတာ မိုက္မဲသူျဖစ္တယ္လို႔ဆိုေပမယ့္ ၾကည္ေအးကေတာ့ အဲဒီအပူကိုပင္လွ်င္ ေမာက္ၿဖိဳးေရႊေတာင္ျဖစ္တယ္လို႔ ယံုၾကည္သတဲ့။ အဲဒီမီးအပူဓာတ္က ၿမိဳက္ေလာင္ ပူေႏြး၊ မီးေငြ႔ေပးမွ၊ အသက္ဓာတ္ ရရွိသတဲ့။ 


ၿပီးေတာ့ “လျခမ္း လ၀ိုင္း၊ ညတိုုင္းျမင္ခ်င္”သတဲ့။ “ေငြစင္ေန၀န္း ဆည္းဆာ ကြန္းမွ ေပၚယြန္းေစ့ေစ့ ေန႔ ႔တိုင္းေတြ႔ခ်င္”သတဲ့။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ၾကည္ေအးရဲ႕ေက်ာ္ၾကားလွတဲ့ စာသား၊ “ကၽြန္မခ်စ္ၿမဲ သံသာ၀ဲမွ ခြဲထြက္ခ်င္ဘူး တပ္မက္ဦးမည္”ဆိုတဲ့စာသား။

ဒီကဗ်ာဟာ ၾကည္ေအးရဲ႕ “သစၥာသစ္” ကဗ်ာထဲက ေနာက္ဆံုးကဗ်ာပုဒ္ပါပဲ။ တနည္းအားျဖင့္ေျပာရရင္ ၾကည္ေအးရဲ႕ “အႏုပညာဆိုင္ရာ ဘ၀အျမင္ဆိုင္ရာ ေၾကညာစာတမ္း”ပါပဲ။ 


ၾကည္ေအးရဲ႕အစဥ္အလာက ေဖာက္ထြက္ၿပီး အမ်ားျမင္တဲ့အျမင္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ေျပာင္းျပန္ပန္ေတြး ၿပီးေရးတဲ့့ အျခားကဗ်ာ ရွိပါေသးတယ္။ ဥပမာ “၂၀ ရာစုႏွစ္ အလြမ္းသစ္” လိုကဗ်ာမ်ဳိးပါပဲ။

က်ေနာ္တို႔ဟာ ၾကည္ေအးကို အဲဒီလိုကဗ်ာေတြ၊ အဲသလိုအယူအဆေတြ၊ အဲသလို တပ္မက္ မႈေတြေၾကာင့္ ေလးနက္ခဲ့ၾကတယ္။ ၾကည္ေအးဟာ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပုဂၢလဓိ႒ာန္ အဇတၳခံစားမႈကို တရႈိက္မက္မက္ ေရးဖြဲ႔ႏိုင္သူ။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ အေစာဆံုးေပၚေပါက္လာခဲ့တဲ့ “အတၱဘ၀အမွန္၀ါဒီ”။ ၾကည္ေအးဟာ အလွ၀ါဒီ၊ ဘ၀၀ါဒီ။ ဒီလို က်ေနာ္တို႔ ေမာ့ၾကည့္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ၾကည္ေအး ဟာ ျမန္မာကဗ်ာနယ္ပယ္ထဲက သစၥာသစ္ကို ရွာေဖြသူ၊ သစၥာသစ္ကို ဆုပ္ကိုင္ရပ္တည္သူ။ ဒီလိုပဲ က်ေနာ္တို႔ ေနရာေပးခဲ့ၾကရပါတယ္။



(၃)


၂၀၁၆ ခု၊ ဇြန္လထဲမွာ စန္းစေသာ္တာ စာေပတိုက္ကေနၿပီး ၾကည္ေအး ရဲ႕ “ပြင့္ဒဂၤ” ကဗ်ာစာအုပ္ ထြက္လာပါတယ္။ ၾကည္ေအးရဲ႕ကဗ်ာေတြကို တလံုးတစည္းတည္း မဖတ္ရတာၾကာလို႔ အေျပး အလႊား သြား၀ယ္ၿပီး ဖတ္ရပါတယ္။ ကဗ်ာပုဒ္ေရ ၁၈ ပုဒ္။ 


ပြင့္ဒဂၤ ကဗ်ာစာအုပ္ကို ဖတ္တဲ့အခါ ပထမဆံုး သတိျပဳမိတဲ့အခ်က္က ဘာသာေရးအယူအဆ တခ်ိဳ႕ကို ကာရံထည့္ၿပီး ကဗ်ာအျဖစ္ ေဖာ္ျပထားတဲ့ကဗ်ာစာအုပ္ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ကာရံထည့္ထားလို႔သာ ကဗ်ာအျဖစ္ေျပာရမလိုျဖစ္ေပမယ့္ ကဗ်ာအေငြ႔အသက္ ေျခာက္သေယာင္း လြန္းလို႔ စာအုပ္ကိုကုိင္ထားရင္း က တအံ့တၾသ ေငးေမာေတြးေတာမိတဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ 


ဒီကေန႔“ၾကည္ေအး” ဟာ အရင္က“ၾကည္ေအး” နဲ႔ လံုး၀ႀကီး ျခားနားသြားခဲ့ၿပီပဲ။ အထူးသျဖင့္ အယူ အဆေရးရာကိစၥမွာ ယခုၾကည္ေအးက ယခင္ၾကည္ေအးကို စြန္႔ခြာသြားခဲ့ၿပီပဲ။ ပြင့္ဒဂၤ ကဗ်ာ စာအုပ္ထဲက “ဒုတိယသစၥာ” လို႔ေခါင္းစဥ္တပ္ထားတဲ့ကဗ်ာမွာ ၾကည္ေအး အခုလိုေရးပါတယ္။


သူ စံုမက္ေသာ ထိုသုခသည္
မၿမဲေသာ တဏွာေလာဘ
အားလံုး အားလံုး အနိစၥ
ေနာက္ဆံုးဒုကၡ ဒုကၡသာ က်န္ရွိ၏ဟု
ၾကည့္တတ္က ျမင္သိႏိုင္သည္မွာ
ဒုတိယသစၥာ
သမုဒယသစၥာ
ကာမတဏွာ
ဘ၀တဏွာ
၀ိဘ၀တဏွာ။ ။


အဲဒါ “ပြင့္ဒဂၤ” ကဗ်ာစာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၇ မွာေဖာ္ျပတဲ့ “ဒုတိယသစၥာ” ကဗ်ာရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ကဗ်ာပုိဒ္ပါပဲ။ ဒါဟာ ၾကည္ေအး ေနာက္ဆံုးဖြဲ႔သီတဲ့ကဗ်ာစာအုပ္ထဲက ၾကည္ေအးရဲ႕တိမ္းေစာင္း ေျပာင္းလဲမႈႀကီး အေပၚ ေျခရာခံလို႔ရတဲ့ ကဗ်ာပိုဒ္ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္ ေျခရာတခု။


ပဋိစၥ သမုပါၸဒအရ
ဒုကၡႀကီးစြ
ဘ၀ကုေဋကဋာသည္
ျဖစ္ပ်က္ျခင္းသာ
ဆင္းရဲျခင္းသာ ရွိၿမဲ
မိုက္မဲစြဲလမ္း
တဏွာအစြမ္းျဖင့္
အ၀ိဇၹာႏွင့္ လြမ္းသည္ကို
ရွက္ရ ေၾကာက္ရမွန္းမသိ…….


အခုေတာ့ ၾကည္ေအးက ဘ၀ကိုခံုမင္တာ၊ အလွကို စံုမက္တာ၊ သဘာ၀ကို ခ်စ္မက္တာေတြဟာ “ရွက္ရ မွန္း ေၾကာက္ရမွန္းမသိတဲ့အလုပ္ေတြ”လို႔ ဆိုလိုက္ပါၿပီေကာ။ သူသည္ သူ၏ အျခားကဗ်ာ တပုဒ္ျဖစ္သည့္ “ခ်စ္သူဟူသည္မွာ” ကဗ်ာထဲ၌ “အခ်စ္ျဖစ္ အခ်စ္ပ်က္ၾက ႏွစ္သက္ခဲ့သမွ် ေပ်ာက္ျပယ္ သဲမႈန္မွ် မခင္တြယ္ေတာ့ဘဲ” ဟုဆိုကာ သူ၏ မူလသစၥာကို စြန္႔ပယ္လိုက္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆို သြားခဲ့ပါၿပီ။

က်ေနာ္ဆိုလိုျခင္း၊ ကြၽန္ေတာ္ရည္ညႊန္းေျပာဆိုလိုျခင္းမွာ ကဗ်ာဆရာမႀကီး ၾကည္္ေအး ေျပာင္းလဲ ကိုင္ဆြဲ သြားတဲ့့ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ အယူအဆေတြကို မွားသည္မွန္သည္ ခြဲျခားေျပာဆိုလိုရင္း အလ်ဥ္း မဟုတ္ပါ။ သူရဲ႕ မူလပထမ ကိုင္စြဲယံုၾကည္ခဲ့တဲ့ သူကိုယ္တုိင္က အမည္သညာမွည့္္ေခၚခဲ့တဲ့့ “သစၥာသစ္” ကို လြင့္ပစ္ လိုက္ၿပီျဖစ္သည္ဆိုတဲ့့အခ်က္ကိုသာ ညႊန္းလိုုျခင္းဆိုလိုရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔အေနနဲ႔ တျခားမည္သည့္ အယူအဆကိုပဲ ေျပာင္းလဲကိုင္စြဲသည္ျဖစ္ပေစ ထိုေျပာင္းလဲကိုင္စြဲတဲ့့ အယူအဆကိစၥမွာ သူ႔ေရြးခ်ယ္မႈ သာျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ကိစၥသာျဖစ္ပါတယ္။ 


ထပ္ၿပီး ေျပာပါရေစ။ က်ေနာ္သည္ ကဗ်ာဆရာမႀကီး ၾကည္ေအး ေျပာင္းလဲကိုင္စြဲသည့္ အျခားေသာ အယူအဆအေပၚ ထင္ျမင္ခ်က္ေပးလိုရင္းမဟုတ္ဘဲ ကဗ်ာဆရာမႀကီး ၾကည္ေအးအေနနဲ႔ ယခင္ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ သူကိုင္စြဲထားခဲ့တဲ့့ အယူအဆကို စြန္႔ပစ္ကာ အယူအဆအသစ္ကိုေျပာင္းလဲ ကိုင္စြဲသြား ၿပီျဖစ္ေၾကာင္းကိုသာ ေထာက္ျပရည္ညႊန္းလိုပါတယ္။



(၄)


ဒီေဆာင္းပါးကို ကဗ်ာဆရာမႀကီး “ၾကည္ေအး” နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္လည္းျဖစ္ ၾကည္ေအးနဲ႔ မိတ္ေဆြရင္းခ်ာ လည္းျဖစ္သူ ကြယ္လြန္သူကဗ်ာဆရာႀကီး “ဒဂုန္တာရာ” ရဲ႕ ကဗ်ာတပုိဒ္နဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ခ်င္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာက သူ႔ရဲ႕ “ဒိုင္ႏိုေဆာ ႏွင့္ ပန္းလိပ္ျပာ” ကဗ်ာမွာ အခုလို ေရးခဲ့ပါတယ္။


ငါ တမူကား
ေနရာမပ်က္၊ ယံုၾကည္ခ်က္မပ်က္
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဘက္တြင္၊ အစဥ္ရွိလ်က္
သမိုင္းသက္ေသ၊ ရွာေဖြႏိုင္သည္
ငါသည္ သစၥာေဖာက္သေလာ။


ဒါကေတာ့ ဆရာႀကီးဒဂုန္တာရာ ေရးခဲ့တာပါ။ ဆရာႀကီးဒဂုန္တာရာ မကြယ္လြန္ခင္ ႏွစ္အနည္းငယ္ အတြင္းေရးခဲ့တဲ့ကဗ်ာပါ။ ဆရာႀကီးဒဂုန္တာရာကို ကြယ္လြန္ခ်ိန္အထိ သူ႔မူလ အဘိဓမၼာအေပၚ ခိုင္ခိုင္ မာမာ ဆုပ္ကိုင္သြားခဲ့သူအျဖစ္ ေတြ႕ၾကရမွာပါ။


ကဗ်ာဆရာမႀကီး ၾကည္ေအးကေတာ့ ဆရာႀကီးဒဂုန္တာရာလို မဟုတ္ပါ။ ကဗ်ာဆရာမႀကိီးၾကည္ေအးက သူရဲ႕ယခင္မူလ ယံုၾကည္ထက္သန္ခဲ့ရာအယူအဆကို စြန္႔ပစ္ကာ ေနာက္ထပ္ ယံုၾကည္ထက္သန္မႈတခု ကို ေျပာင္းလဲဆြဲကိုင္သြားခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ အဲသလို ေျပာင္းလဲ သြားၿပီျဖစ္ေၾကာင္းကို “ပြင့္ဒဂၤ” ကဗ်ာစာအုပ္ က ျငင္းလို႔မရႏိုင္ေအာင္ အခိုင္အမာသက္ေသျပလိုက္ၿပီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။


ၿငိမ္းေ၀(ကဗ်ာ့အိုးေ၀)


စာအုပ္အမည္။ ။ ပြင့္ဒဂၤ
စာေရးသူ။ ။ ၾကည္ေအး
ထုတ္ေ၀သူ။ ။ စန္းစေသာ္တာစာေပတိုက္
ထုတ္ေ၀ခုႏွစ္။ ။ ဇြန္၊ ၂၀၁၆
တန္ဖိုး။ ။ ၂၀၀၀ က်ပ္